Välkommen till Sveriges Synskadades Schackförbund. Vi har som mål att främja schackspelande bland synskadade.
Resultat från Stockholmsklubbens vårturnering
Vårturneringen i Synskadades Schackklubb i Stockholm är avslutad.
Slutställning:
1. Håkan Thomsson 7,0;
2. Kristina Mörk 5,0;
3-4. Hernan Sobredo och Fredrik Ljungdahl 4,5;
5. Börje Bergström 3,0;
6. Leif 2,0;
7. Christoffer Örnevik 1,0.
Partiet Ljungdahl - Örnevik spelades aldrig varför de där fick en så kallad dubbelnolla.
Youmer segrade i Hässleholm!
Årets upplaga av det Öppna Götalandsmästerskapet i schack för synskadade spelades på Hotell Statt i Hässleholm, den 4-7 juni.
Turneringen spelades över 5 ronder, enligt schweizer-systemet, med betänketiden 90 minuter per spelare plus 30 sekunders tillägg per drag.
Som domare tjänstgjorde Håkan Winfridsson. Domarens initiativ att skicka ut en länk till lottning och resultat uppskattades mycket av samtliga.
Tess Ljung fungerade som vanligt utmärkt som ledsagare.
Nio personer kom till spel. Startfältet var mycket jämt, vilket talade för en spännande turnering.
William Johansson mästare 2026
Svenska mästerskapet i schack för synskadade spelades i år på Best Western i Söderhamn den 27-29 mars. 18-årige William Johansson, Hörby, hemförde SM-titeln. Den 28 mars genomfördes Sveriges Synskadades Schackförbunds årsmöte, och här valdes Peter Tjernberg, Sundsvall, till ny ordförande för förbundet.
Det var 20 spelare som möttes i två klasser, där klass I spelade om SM-titeln och klass II spelade om en plats i klass I vid nästa SM. Båda klasserna avgjordes i fem ronder enligt schweizersystem, och betänketiden var 90 minuter per spelare plus 30 sekunder per drag. Domare var Henrik Johansson, Östersund.
Nordiska mästerskapet 2025
Kari Holmela, Finland, Petter Smedsrud, Norge, och Tage Johansson, Sverige. Det är medaljörerna i det individuella nordiska mästerskapet i schack för synskadade 2025.
NM har sedan 1995 varit en lagtävling som spelats vartannat år. Men vid NM 2023 beslutades att övergå till ett individuellt mästerskap.
NM 2025 spelades på Hurdalsentret i Norge den 10-12 oktober. Det blev en mycket jämn och spännande turnering. 22 spelare möttes i fem ronder schweizer. Från Sverige deltog Olle Engström, Patrik Gränsmark, Kourosh Javvi, Tage Johansson, Håkan Thomsson och Peter Tjernberg, med Karl-gunnar Roth och Tomas Silfver som ledsagare.
Bra schackolympiad för Sverige
Guld till Polen, silver till Venezuela och brons till Spanien. Det blev resultatet av den 17:de schackolympiaden för synskadade som spelades på Hotel Fontana i Vrnjacka Banja i Serbien den 17-25 juni 2025. Sverige delade plats 6-9 med 10 matchpoäng, men särskiljningssystemet gav oss en niondeplats.
Schackolympiaderna avgörs med fyramannalag, och varje lag får ha upp till två reserver. Betänketiden var 120 minuter per spelare plus 30 sekunder per drag. 22 lag deltog, varav Serbien ställde upp med två lag. Antalet deltagande lag var ovanligt litet denna gång, Det berodde på att flera lag, däribland Indien, inte erhöll visum till Serbien. Konkurrensen var dock stenhård eftersom många mindre starka lag helt saknades denna gång. Noteras kan att Sverige var enda deltagande lag från Norden.